آموزش انیمیشن

آموزش انیمیشن و گرافیک کامپیوتری

آموزش انیمیشن

آموزش انیمیشن و گرافیک کامپیوتری

آموزش ساخت انیمیشن سه بعدی

 کپی و پست در وبلاگ یا سایتهای دیگر فقط با ذکر منبع www.sevenart. آزاد است .

بنام خدا

مختصر و کوتاه  (  انیمیشن چگونه ساخته میشود ؟! )         نویسنده : منشی زاده      

همه چیز از یک فکر شروع میشود . این فکر شاید برای نخستین بار ، در مغز شما شکل گرفته باشد یا در مغز انسانی دیگر . تمامی انیمیشن هایی که دیده ایم یک وجه مشترک دارند . آنها افکار یک انسان هستند که یا به شکل مستقیم تبدیل به انیمیشن گشته ویا ابتدا در قالب داستان یا شعر یا فیلمنامه و ... درآمده و سپس توسط فرد یا افرادی به شکل انیمیشن ساخته شده است . برخی انیمیشن ها بسیار کوتاهند و برخی بلند . برخی برای سرگرمی ، گروه دیگر برای تبلیغ کالا و خدمات و یا حتی در جهت پیشبرد اهداف سیاستمداران ساخته میشوند . و یا نمایش داستان یک زندگی ، یا آنکه یک تراژدی را با آب و تاب بیان مینمایند . در این صورت نیز ، همه ی آنها یک هدف دارند . انتقال یک پیام یا یک احساس از سازنده به بیننده ، به آن شکل که سازنده خواسته است . حتی اگر بخواهید ، ببیننده را در دریافت مطلب و پیام آزاد گذارید ، این نیز به خواسته ی شما باز میگردد . یعنی آنکه ، شما باید به گونه ای برنامه ریزی نمایید که پس از مشاهده ی انیمیشن ، دقیقا آنچه میخواهید رخ دهد در درون بیننده و آن حالت و احساس که شما میخواهید در وی پدیدار شود .  

 رسیدن به این مهم ، برنامه ریزی میخواهد . شما باید همه چیز را از پیش بررسی کنید . همه چیز باید در خدمت هدف باشد . باید مراقب بود وسیله تبدیل به هدف نشود

فرض کنید برای یک جنگ بزرگ برنامه ریزی میکنید شما میخواهید بدون خونریزی به قلب دشمن نفوذ کرده ، پس از دستگیری پادشاه ، وی را شستشوی مغزی دهید و وی را رها کنید تا به کشورش برگردد . و زان پس ، پادشاه که روزی دشمن شماره ی یک شما بود ، شیپور به دست بگیرد و در میدان اصلی پایتخت خود ، از خوبی و انساندوستی ی شما سخن براند . این داستان هر روز و هر روز اتفاق می افتد . بی آنکه بدانیم در برابر تاثیر فیلم ها و انیمیشن هایی قرار داریم که خود را به دست کارگردانش سپرده و فکر و ایدیولوژی وی را بدون تفکر درون خود راه میدهیم . . من ، آنرا هنر تاثیر گذاری مینامم و بر توانایی سازنده درود میفرستم که بدون جنگ با استفاده از ارتباط تصویری ، فکر خود را به روح بیننده تزریق میکند .

در برابر این فرایند و هنر ، یک عامل بازدارنده وجود دارد و آن عامل ، مخاطب است . همه ی ما به شکل ناخودآگاه ، دیواره ای آتشین از افکار و تابوها و باورهایمان داریم که در برابر چنین تهاجم هایی از فکر و ذهنمان مراقبت مینماید .

شاید کودکان ، از چنین امری جدا باشند و هر چه سن مخاطب بالاتر رود بر شدت و قدرت این عامل افزوده میگردد . اما در افراد شکست خورده ، لاابالی ، یا جامعه ای که در شرایط فقر و بی هدفی به سر میبرد ، نفوذ ، راحت تر خواهد بود .بنابراین ، تا اینجا فهمیدیم که 1 -ما یک طرح داریم ، 2 - یک هدف داریم

3 - هدف ما ، تاثیر گذاری بر ضمیر و روح یک بیننده است که او هم  تقریبا در بیشتر موارد یک انسان است . ( مگر آنکه فردی برای گربه یا سگ خانگی اش سفارش انیمیشن دهد )

4 - باید به دیوار آتشین مخاطب حمله کنیم . و  او را شستشوی مغزی دهیم .

حتی اگر میخواهیم انیمیشن خنده دار بسازیم ، هستند افرادی که به دلیل مشکلات در برابر خندیدن مقاومت خواهند کرد . ( دیواره ی  آتشین آنها را دریابید . )

بنابراین ،  برای رسیدن به هدف برنامه ریزی کنید  .  وقتی یک هدف دارید ، کار و برنامه ریزی شما خود به خود دارای جهت خواهد بود  .  کافیست  ،  راه را به درستی در همان جهت  بپیمایید .


کپی و پست در وبلاگ یا سایتهای دیگر فقط با ذکر منبع www.sevenart. آزاد است .

اکنون شما باید اولین کسی باشید که انیمیشن خود را میبینید

کارگردان های بزرگ ، همیشه فیلم خود را پیش از ساخت میبینند . قدرت تصور خود را بالا ببرید . برای اینکار به افراد و محیط اطرافتان بنگرید و سپس سعی کنید آنها را تمام و کمال به یاد آورید . پس از آن سعی کنید هنگامی که یک داستان را میخوانید ، شخصیتهای آنرا کاملا تجسم کنید . سپس آنها را در یک صحنه تجسم کنید . سعی کنید در حالتی مانند خواب و بیداری ، همه ی آنها را در حالت اجرای داستان مشاهده کنید .

اکنون شما میدانید که قرارست چه چیزی ساخته شود . و سعی خواهید کرد از عوامل و گروه برای به تصویر کشیدن آنچه دیده اید استفاده کنید . شما رویای خود را میسازید و آنرا به دیگران نشان میدهید . برای آنکه رویایتان را به تصویر بکشید باید سلسله مراتبی را که میگویم رعایت نمایید .

به هیچ وجه عجله نکنید . نوشته ی شما باید آرام آرام به فرم تصویری درآید .

فیلم نامه

ابتدا باید تصورات خود را بر روی کاغذ منتقل کنید . به شکلی که اگر فردی آنرا بخواند ، بتواند تصویر ذهنی شما ( فیلمی که شما آنرا دیده اید ) تمام و کمال در ذهن خود مجسم کند .

در واقع ، فیلمنامه یک نوشته ی تصویریست . فرض کنید شما یک جاسوس هستید و بیسیم به دست وضعیت یک مکان و افرادی که آنجا هستند را برای فرمانده توصیف میکنید .

شما  میشوید  چشمان  فرمانده . شما میبینید ، و به او  میگویید چه دیده اید  و او  در ذهن خود میبیند  چیزی را که شما میبینید . به همین سادگی  . کافیست گفته هایتان را بر روی یک تکه  کاغذ بنویسد .

به عنوان نمونه گزارشات شما از اتاق انیماتور میتواند  اینچنین باشد .

اینجا یک اتاق است . در حدود 15 متر مربع . طول آن 5 و عرض 3 متر . در کف اتاق یک فرش نو نوار  دست باف 9 متری پهن است . تازه جارو شده است . رنگ غالب آن قرمز است . کف اتاق موکت است . با آنکه  بعضی جاهای آن فرسوده است بخصوص دم در اتاق ولی به خوبی جارو شده .  مشخص است که با کفش روی آن راه میروند و ....

شما باید چهره ی افراد را هم تصویری بر زبان آورید . حالت چهره ، اخم یا خطوط پیشانی ، رفتار ، ادبیات . همه چیز باید کاملا تصویری باشد . با آنکه برخی گمان میکنند ،  استفاده از اصطلاحات فیلمسازی در نوشتن فیلمنامه کاری  درست و حرفه ای است اما  واقعیت آنست که  این یک  اشتباه بزرگ  است . آوردن نام نماها و زاویه دوربین و هر چیز که به دکوپاژ ( تقطیع نماها ) مربوط است ، وظیفه ی اصلی  کارگردان میباشد و اوست که پس از خواندن فیلمنامه  آنرا انجام میدهد نه فیلمنامه نویس . حتی اگر فرض کنیم کارگردان  ، فیلمنامه نویس کار خود باشد ، باز هم باید مراحله ی فیلمنامه نویسی را جدا از فرایند دکوپاژ انجام دهد .  در ادامه ، در بحث دکوپاژ به آن خواهیم پرداخت .

فیلمنامه را که خواندیم ، موارد زیر را از فیلمنامه پیدا کرده و یکایک آن را لیست کنید .

آکسسوار صحنه -

متریال ها جنس و بافت المانها و  آکسسوار  صحنه -

نورها

صداها و افکتهای موجود در صحنه

شخصیتها ( برای هر کدام از شخصیتها باید یک پروفایل تشکیل دهید ) بعدا از آن برای طراحی حالات مختلف چهره ( میمیک ) و نیز پوزهای مختلف استفاده خواهید کرد .

خلاصه آنکه  ، هر چه را میخواهید بیننده بیبیند یا بشنود باید ساخت ، پس تمام آنها را لیست کرده و برای هرکدام در یک  دفترچه ،  یک یا چند برگی اختصاص دهید .

شاید شخصیت پیچیده ای داشته باشید ، با اخلاق و رفتار منحصر به فرد . بنابراین حالات بسیار متنوعی در چهره ی وی پدیدار میگردد . شاید شخصیت شما ، تغییر چهره دهد ، چندین دست و پا در بیاورد . اسلحه های مختلف از بدنش بیرون بزند یا از دهانش آتش درآید . همه ی اینها را باید لیست کنید .

(( مواردی که گفته شد پیش از نوشتن فیلمنامه هم ، استفاده میگردد . حتی برای نوشتن داستان هم میتوان از اینها استفاده کرد . به این شکل که نویسنده یا نویسندگان ، شخصیتهای داستان خود را به تصویر بکشند و مادام که داستان را پیش میبرند آنها را روی میز کار مشاهده کنند . اینکار برای آندسته از افراد که قدرت تخیل پایینتری دارند بسیار مفید خواهد بود )) وقتی بدانیم کاراکتر ها چه شکلی دارند و در رخدادهای مختلف چه برخوردی از خود بروز میدهند ، قطعا بهتر میتوانیم داستان را شکل دهیم .

کانسپت

وقت آن رسیده است تا موارد لیست شده را روی کاغذ به تصویر بکشیم . (تهیه کانسپت ) . ( یا با نرم افزارهای تصویر سازی و نقاشی دیجیتال )

از کانسپتها در تهیه استوری بورد و مدلینگ و ساخت میمیک های چهره و تقریبا در کل فرایند تولید انیمیشن سه بعدی استفاده خواهد شد . کانسپت ها گروه را راهنمایی میکند . آنها میتوانند فریم هایی از انیمیشن نهایی باشند . پس همه میدانند قرار است کار گروهیشان به چه چیز تبدیل شود .

پس از موارد بالا ، نوبت به دکوپاژ مرسد .

دکوپاژ یا تقطیع نماها

یک تعریف جامع برای دکوپاژ اینست ... تقطیع نماها ...> طراحی حرکت دوربین در صحنه بر اساس حرکت بازیگر .     

((با سپاس  فراوان از جناب آقای استاد محمد سعید تابنده :

دکوپاژ : تقطیع نماها - پلان بندی ( تعیین نوع نما ) زمان بندی و تعیین زاویه وحرکت دوربین و نوع لنز بر اساس حرکت سوژه )

دکوپاژ وظیفه ی اصلی کارگردان است . ، نباید در فیلمنامه  ، نماها ( پلانها )  را تعریف کنیم .

کارگردان  فیلمنامه را میخواند و  با احاطه ای که بر فرایند تولید فیلم دارد ، نماها را مشخص میکند در واقع فیلمنامه ای که مینویسیم  بر اساس سکانس یا فصل است . کارگردان ابتدا هر سکانس آنرا پلان بندی میکند . و سپس  پلانها را با توجه به سبک کار ، پشت سر هم قرار میدهد . اکنون باید فیلمنامه دکوپاژ شده  را بنویسیم    .

برای اینکار از برگه ای بنام برگ دکوپاژ استفاده میکنیم .

  کپی و پست در وبلاگ یا سایتهای دیگر فقط با ذکر منبع www.sevenart. آزاد است .

استوری بورد

اینک ، فیلمنامه ی دکوپاژ خورده را  که بر روی برگ دکوپاژ است  ، تصویری تر مینماییم در واقع آنرا واقعا تصویری میکنیم .

به طوری که هر بیننده ای بتواند  ، تا حد زیادی داستان را متوجه شود و نیز گروه تولید  کاملا آنرا درک کنند .

استوری بورد میتواند خیلی ساده طراحی شود یا با آب و تاب و رنگ و سایه و نورپردازی خیره کننده ، اما آنچه مهم است قابل درک بودن آنست . باید با بیننده خیلی راحت ارتباط برقرار کند . استوری بورد یا نمایشی  است  و یا  کاربردی

بیننده های استوری بورد کاربردی ، عوامل تولید هستند و باید از تکنیکهای لازم برای خواندن استوری بورد برخوردار باشند . تقریبا تمام علایم تخصصی فیلمسازی و انیمیشن به شکل نگاره ای در استوری بورد بکار میروند .

ولی نوع نمایشی ی آن ،  برای بدست آوردن رضایت سفارش دهنده یا سرمایه گذار طراحی میشود .

یک استوری بورد ساده تر هم هست که در ابتدای کار به شکل اسکیس سریع انجام میشود ، آن هم در دسته ی کاربردی قرار دارد .

استوری بورد سه بعدی . با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی مانند مایا و مکس ساخته میشود و فریمهای استوری بورد را رندر میگیریم . جالب اینجاست که از این روش بیشتر برای پیشتولید فیلم و جلوه های ویژه استفاده میشود نه در انیمیشن

لیکا ریل ( استوری ریل ) ( انیماتیک )

کماکان به سمت تصویری کردن پیش میرویم . تا داستان ، آرام آرام به انیمیشن مبدل شود .

استوری ریل نمایشی از انیمیشن شماست . فریمهای استوری بورد را در یک نرم افزار تدوین و مونتاژ فیلم برده بر روی آن صداگذاری کنید . مهمترین چیز ها ، مشاهده ی کاتها و اولین فریم و در برخی موارد آخرین فریم پلان است و زمابندی . با مشاهده ی انیماتیک ، بیشتر ایراد ها را خواهید دید . و حتی میتوان به زمانبندی Timing بهتری رسید .

حس و حال انیمیشن و تمام آنچه از دیدن انیمیشن نهایی به بیننده دست میدهد ، باید در لیکا ریل مشاهده شود .

اکنون میدانیم که در نهایت به هدف میزنیم . همه ی تیم میدانند که چه خواهد شد . همه چیز منسجم پیش میرود و تقریبا هیچ تغییری در کار داده نخواهد شد .

کار های موازی و همزمان در تیم انیمیشن

در زمان تولید انیمیشن ، میشود بخشهایی از کار را موازی با هم پیش برد . به هیچ عنوان نمیتوان روشی کلی و جهان شمول برای فرایند تولید پیشنهاد کرد . ولی بهتر آنست که وقتی در مرحله ی پیشتولید هستیم ، فقط به آن بپردازیم .

پس از پایان استوری ریل ، کار شروع میشود . کاراکترها را سه بعدی میکنیم  ، محیط را سه بعدی میکنیم و از آن به بعد تقریبا همه چیز سه بعدی خواهد بود  ، پس ، نیاز به دانش و تخصص در نرم افزارهای سه بعدی خواهید داشت .

هنر یک چیزست و دانش سه بعدی یک چیز دیگر . یک متخصص فاقد هنر ، مانند یک  صاحب هواپیماست بدون مدرک و مهارت  خلبانی  

پس خلاصه انیمیشن ( سیناپس ) را بخوانید ، چشمتان را ببندید و انیمیشن را ببینید

نام انیمیشن : انیماتور

یک نفر با دیدن انیمیشن عصر یخبندان یک ، عاشق انیمیشن میشود ،

به دنبال یادگیری انیمیشن و هنرهای مربوط به آن میرود

سیستم و تجهیزات لازم را خریداری کرده شبانه روز می سازد و می سازد و می سازد

اکنون انیمیشن آماده شده . آنرا میبیند . از آنچه ساخته راضی نیست ، همه را شیفت دلیت میکند .

یک نسخه ی پرده ای از عصر یخبندان 3 را که تازه اکران شده با افسوس نگاه میکند و ..... پایان

یک نفر ( شما این یک نفر را در تصورتان چگونه دیدید ؟ آیا او یک زن است یا یک مرد ؟ )

سن او چند سال است . چاق است یا لاغر ؟

آیا خودتان را تصور کردید ؟ یا شاید برخی افراد خانواده یا فامیل در اولین تصور به ذهنشان رسیده باشد

حتی ممکن است یکی از انیماتورهای مهم ایران را تصور کرده باشید .

باید به این نکته مهم توجه کنیم ...>>> کاراکتری را میتوان یافت یا طراحی کرد که بهترین نقش را در این داستان بازی کند . شاید یک پیرزن روستایی یا یک دهقان به فکر کسی رسیده باشد . این نمیتواند جالب باشد برای بیننده ، چراکه باید به پرسش های بیننده پاسخ داده شود و البته آن خود ، میتواند داستان دیگری را خلق کند . ولی ، با توجه به درونمایه ی طرح ، باید شخصیتی را ایجاد کنیم که بیننده با دیدن او ، بتواند احتمال دهد عشق به انیمیشن و هنر در وی وجود دارد و یا ممکن است بوجود آید .

بعد از این کار بیایید یک قصاب 70 ساله را عاشق انیمیشن کنید و زندگی کاراکترتان را دگرگون نمایید . سپس او را نامزد اسکار کنید و کلی هم بیننده را بخندانید . این بستگی به هنر شما دارد ، یا کارتان زیبا و دلنشین خواهد شد و یا .....

بیایید در کنار تمرین طراحی و یادگیری نرم افزار ها ، تا میتوانید داستان بنویسید . کار متنوع و دلنشینیست .

پس از آنکه به پرسشهای بالا پاسخ دادید ،و کاراکتر مناسب را پیدا کردید ، بر روی یک کاغذ A4 خصوصیات او را لیست کنید . همه چیز درباره ی او مهم است . سن ، وضعیت تحصیلی ، مجرد یا مناهل بودن ، وضعیت مالی و ........

اگر نقاش و طراح خوبی هستید کاراکترتان را بر روی کاغذ بکشید یا آنکه از یک طراح خوب کمک بگیرید .

یک راه جالب برای شخصیتهای انسانی ، پیدا کردن فردی است شبیه به کاراکتری که نیاز دارید . ( با لیست کاغذ A4 باید یکی باشد ) در ضمن ، به نوشته های شما در این کاغذ ، پروفایل کاراکتر میگوییم .

/////

من ، کاراکتر خودم را انتخاب کردم . صرفا به دلیل داشتن یک آموزش خوب . چرا که میخواهم  ، به شما روش ساخت سر را یاد دهم به گونه ای که چه واقعگرا و چه فانتزی دارای شباهت کامل ( به شخصیت واقعی یا کاریکاتور آن ) باشد .

بسیار خوب است اگر ، پیش از کار با نرم افزار مایا ، از خمیر اسباب بازی برای ساخت یک سر استفاده کنید ، یا اگر امکاناتش را داشته باشید از یک تکه چوب شروع کنید و یک سر بسازید . مایا در مدلسازی بسیار شبیه است به دنیای واقعی ، با این تفاوت که ، در دنیای واقعی بر روی مولکولها اثر میگذاریم ( آنها را حذف میکنیم یا جابجا میکنیم یا ... ) ولی در مایا نقطه ها را جابجا میکنیم . در واقع در دنیای سه بعدی دیجیتال ، ( در یکی از روشهای ساخت حجم ) ریزترین واحد سازنده حجم ، همین نقطه ها هستند . Vertex که معنی آن راس میباشد . فعلا برای آسانی درک شما ، به آنها نقطه میگویم .

/////

شروع  میکنیم   به  ساخت انیمیشن ( انیماتور)  .

 

 

بخشی از فیلمنامه

فیلمنامه  Screen Play : انیماتور

سیاهی

موزیک با ضربآهنگ راه رفتن و تم ویژه ی نظامی روی همان سیاهی

داخلی – انیماتور – زمان نامعلوم

اتاق انیماتور ، اتاقی است با ابعاد سه متر در چهار متر . بدون رنگ ( به تازگی نازک کاری شده است ) . با یک میز چوبی ی بزرگ ، یک میز کامپیوتر با دو صندلی ، یک فرش ایرانی دستباف با رنگ غالب قرمز به ابعاد  دو متر در سه متر که بر روی موکت خاکستری  میدرخشد .

درب چوب گردویی اتاق که باز بود و انیماتور در حال وارد شدن به اتاق ،  پشت سرش آن را  با فشار کمی هل داده ، در حال بسته شدنست .  و با آخرین ته مانده های اینرسی حرکتی اش و صدای قیژ ژ ژ ، در چهارچوب آهنی ای که با دقت و ظرافت رنگ سپید خورده ، چفت میشود .

انیماتور ، با قدمهای محکم و استوار ، از روی تنها فرش اتاق که یک فرش دستباف با رنگ غالب قرمز است عبور میکند و مستقیم به سمت میز کامپیوترش میرود که در انتهای سمت راست اتاق قرار دارد . خیلی تند ، صندلی ساده ی خوش ساخت و  خاکستری تیره اش را با دست چپ بر میدارد تا بتواند پشت میز بنشیند ، سپس همانطور که حالت نشسته به خود میگیرد ، با دست راست صندلی را زیر پایش جا میدهد و با دست چپ ، همزمان دکمه ی نقره ای رنگ کیس خاکستری روشن را فشار میدهد . سپس ماوس درشت و خوش دست مشکی رنگ را با دست راست میگیرد و بلافاصله پس از بوت شدن سیستم و اتمام صدای بالا آمدن صدای ویندوز هفت ، فولدر مای کامپیوتر را باز میکند و پس از جستجوی کوتاهی روی یکی از فایلها کلیک مینماید . انیمیشن Ice Age 1  پخش میشود . آنرا ماکسیمایز میکند و خود را روی صندلی ولو میکند و به صفحه ی بزرگ مانیتور ال سی دی سامسونگ 21 اینچ خیره میشود .

...........

سپس  آنرا  پلانبندی  میکنیم .  و در برگ دکوپاژ مینویسیم .

یک تجربه ی مفید : در کارهای کوچک ، مانند این ، اگر قرارست آنرا  به تنها بسازید ، و نیاز به هماهنگ کردن یک گروه وجود ندارد ، میتوانید پلانبندی را در خود محیط سه بعدی ، با تکنیک کات در دوربین انجام دهید .

   از فیلمنامه ، تمامی کاراکترها ، آبجکتها ، نورها . هر چیز که باید در محیط سه بعدی ساخته و پرداخته شود را لیست میکنیم .

اتاق سه در چهار   درب چوبی و چهارچوب آن    میز بزرگ   صندلیها   میز کامپیوتر  و  کامپیوتر   .   پریزه های روی دیوار  - فرش  موکت   .   ( در فیلمسازی ، شلوغ کردن محیط بدون هدف کار درستی نیست .  برای هر چیزی که در صحنه داریم باید دلیل داشته باشیم  )   .  سپس  بر اساس تصویری که از خواندن فیلمنامه  در ذهن ساخته ایم ، یک  طرح ساده و کلی از  محیط  میزنیم .  چیزی شبیه لی آوت  ولی ساده تر . تک تک  المانهای صحنه را که لیست کرده ایم  باید دارای پروفایل باشد . به عنوان نمونه ، پروفایل  کاراکتر  شامل  نوشته هایی است که  خصوصیات وی را  بازگو میکند و از آن  میتوانیم تصور ذهنی درباره ی  شخصیت به دست آوریم . در مورد آبجکتها و محیط نیز به همین گونه است . مثلا  اگر خواندیم صندلی نرم و راحت ، از آن در  طرح های اولیه  ،  کانسپت  و  در نهایت مدلسازی استفاده میکنیم  تا   بیننده  با دیدن آن  همان  احساسی را پیدا کند که پس از خواندن فیلمنامه داشته است .    بجز  طراحی ( دستی ، دیجیتال )  ، میتوانیم از نمونه های واقعی  اجسام و کاراکترها  در محیط بیرون عکاسی کنیم و آنها را در پیشتولید بکار بریم .   در هنگام  تهیه ی کانسپت  وجود آنها ضروریست . 

اگر  همه چیز  خوب به نظر برسد و نیازی به تغییر نباشد ، گروه  مدلسازی Modeling  3D   میتواند  همزمان با  فرایند پیشتولید ، کار را شروع کند .

چند طرح اولیه از تک تک  کاراکترها و آبجکتها  

 

مدل شیت صندلی

مدل شیت میز

 

از اینها  در نرم افزار مایا  به عنوان الگو استفاده میکنیم  و  آبجکتها را میسازیم .

سه بعدی سازی  آبجکت ها          کیس کامپیوتر

  میز

در مورد کاراکتر هم  ، همین است .  

ابتدا  نیمی از سر را میسازیم و سپس از روی آن  قرینه اش را میسازیم  و باز  ادیت میکنیم . مانند هنر مجسمه سازیست

سپس  بدن را میسازیم  و وارد  مرحله ی ساخت اسکلت Rig   و  ساخت حالات صورت یا میمیک میشویم .

 

ساخت   حالات چهره (  میمیک )

 

 

لبها  ، برای ادای واژه ها بسیار مهمند ولی باید توجه داشت تمام صورت در این کار نقش دارند

نتیجه میشود ، این مجموعه از حالات مختلف    و     توانایی کاراکتر در بیان واژه ها و احساسات

 

 

سپس  تمامی کاراکترها  و آبجکتهای  یک پلان را در یک فایل ، ایمپورت میکنیم  و با توجه به  استوری بورد   شروع به انیمیت مینماییم  .  استوری بورد  از روی  فیلمنامه ی دکوپاژ شده  ، کشیده میشود و با استفاده از پلانهای آن ، استوری ریل را میسازیم که به تایمینگ واقعی انیمیشن خواهیم رسید و در آن همه چیز را تست میکنیم . استوری ریل یا انیماتیک ، همان حس و حالی را دارد  که انیمیشن ما خواهد داست .

چند پلان از استوری بورد

ایمپورت تمامی  آبجکتها در لوکیشن با توجه به  لی آوت

ایمپورت کاراکتر و شروع به انیمیت با توجه به استوری بورد

 

این ، دور نماییست از روند ساخت . اکنون  در ادامه ی آموزشها ،  بر روی هر بخش تمرکز خواهیم داشت .

همچنان با ما باشید .  

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////تهای دیگر فقط با ذکر منبع www.sevenart. آزاد است .

نظرات 16 + ارسال نظر
حمیدرضاروستا شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 21:04

بسیار بسیار مفید وزیبا خداخیرتون بدهد اقای منشی زاده بزرگوار

ابراهیم رحیمی چهارشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 17:32

سلام برسام جون:)
بسیار مفید بود.....ممنون..امیدوارم ادامه داشته باشه...ممنون

درود بر شما

جناب آقای رحیمی

سپاسگزارم

ابراهیم رحیمی سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 22:46

بسیار مفید بود....خیلی ممنون

سپاس . بزودی آموزشهای تکمیلی را آپ خواهم کرد

محمدسعیدتابنده شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 00:03 http://pooyanama.8m.com

احسنت برسام جان. خلاصه و بسیار مفید.

درود و سپاس جناب استاد تابنده عزیز

تشکر فراوان برای مواردی که فرمودید . همینک اصلاح میکنم

فرید یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 20:33

مرسی جناب استاد منشی زاده

مرسی مرسی . فرید جان . یه عذر خواهی هم میکنم در برابر همه ازتون . من نتونستم مقرنس مدرسه خان رو کار کنم . پس استاد نیستم . نقشه رو ندادن . تلاشمو کردم ولی نشد

shayan یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 20:34

مانند همیش عالی

ممنون جناب استاد منشی زاده

مانند همیشه مرسی

امیر فردوسی یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 20:35

باعث افتخار مایید جناب منشی زاده عزیز

همه تقریبا از اینبر و اونبر کپی پست میکنند و چقدر خوبه شاهد خواندن نوشته هایی هستم که از فکر و تجربه ی یک استاد که عمرشان را روی انیمیشن گذاشتن باشیم

اوه مای گاد . آقا امیر . ما انیماتورها همیشه اغراق میکنیم ولی من نمیگم خواهش میکنم میگم مرسی ;) اعتماد به نفس تا کجا

حقیقی دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 16:25

کارت درسته

مرسی . من الان ایمیلتون را دیدم . آقا آندر لاین هس که این

س . ش شنبه 27 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 17:53

با سپاس از شما استاد گرامی

بسیار مفید

خوشحالم که مفید واقع شده . سپاس از توجهتان

[ بدون نام ] یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 13:08

سلام.خسته نباشید.اینجا همه اومدند و از هنرتون در انیمیشن صحبت کردند،اما من میخوام از قدرتتون در شعر بگم.شعرتون واقعا زیبا بود،گفته بودید شعرهاتون رو رها میکنید و نیز اینکه نمی خواید نامی از شما برده بشه که باعث تعجب بنده شد!!چون این شعری که من خوندم یک شعر قوی بود و مسلما نمیتونه بر امده از ذوق یک شاعر مبتدی باشه! تواناییتون و افتادگیتون ستودنیست.پایدار باشید

درود و سلام بر شما .

سپاسگزارم دوست عزیز :)

برای من جالب بود که این شعر چرخید و چرخید و برای من باز خوانده شد . شاید اعمال و رفتارمون هم بدینشکل به خودمان برگرده . رخداد زیبا و شگرفی بود . من نیز به قلب پاک و شایسته ی شما درود و آفرین میفرستم . آسمان از آن توست

پیروز و پایدار باشید

محبوبه فخرایی شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:28

با سلام و خسته نباشید

خیلی استفاده کردیم و خواستم تشکر کرده باشم

واقعا عالیه که هدفتون آموزش هست و باید اینو بگم که بیش از نیم ساعت در وبسایت چرخ زدیم و هنوز تمام نشده .
و با تشکر جمعی از طرف دانشجوها ی انیمیشن که الان کنارم هستن

درود بر شما

خوشحالم که مفید واقع شده .

najme پنج‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 13:26

با سلام و خسته نباشید
اگه امکانش هست لطف کنید چنتا کتاب که به اموزش انمیشن کمک کنه واسم ایمیل کنید n. namvar91@yahoo. com

najme پنج‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 21:39

سلام

من میخوام ی ارائه درمورد اموزش انیمیشن داشته باشم و یک لوگو طراحی کنم .
میشه راهنماییم کنین.
ممنون

درود و سلام بر شما

بله چشم حتما براتون ایمیل خواهم فرستاد
با
sevenanimation@yahoo.com

-------------------------------------

فرستادم . لطفا پوشه ی Spam را هم چک کنید و اگر نبود خبر بدید . در مورد طراحی لوگو ، بهتر اینست که در ابتدا با دست اتود و اسکیس بزنید بعد با نرم افزار اجراش کنید . مایا برا اجرای سه بعدی و حتی وکتور ( برداری ) بسیار عالی هست و میتونه تمام نیازهای یک طراح لوگو را هم برآورده کنه
--------------------------------------------
فیلم نامه نویسی برای انیمیشن نویسنده : استن هیوارد

سرپرست مترجمان : سارا خلیلی





نقاشی متحرک

پرستون بلر از مترجمهای متفاوتی موجود هست



کتاب ارزشمندی بنام ایده هایی برای انیمیشن کوتاه ( چگونه داستان بنویسیم ؟ )

نوشته ی کارن سالیوان و گری شومر و کیت الکساندر



مترجم : تورج سلحشور



دانستنیهای نجات بخش انیمیشن ( مترجم فرناز خوشبخت )



هنر طراحی از حیوانات کن هالتگرن مترجم : سونیا رضاپور



کتاب ارزشمند و کمیاب تکنیک و روش طراحی

نویسنده : کیمون نیکولایید مترجم : عربعلی شروه

[ بدون نام ] یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 19:14

سلام
یه سوال داشتم اینکه میشه با نرم افزار3dmax هم انیمیشن ساخت

درود و سلام

بله صد در صد . البته مایا رو مناسبتر میدونم نسبت به مکس ولی آره با مکس هم میشه هر کاری را که با مایا انجام میدیم انجام داد .

رعنا جمعه 5 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 15:37

مطلب بسیار مفیدی بود
خیلی عالی بود فقط بقیه اموزش کجاس؟

درود

اینجا یه زمانی پر از آموزش بود ولی شیفت کردم سمت فیسبوک

اونجا گروه CGFOOD

سرفراز باشید

hashemi سه‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 23:30

سلام خسته نباشید
میخواستم بدونم امکانش هست مایا رو روی اندروید گوشی هم نصب کرد؟

درود مرسی

مایا برای سیستم عامل ویندوز و مکینتش موجود هست ولی در مورد اندروید خیر .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد